2012. május 28., hétfő

Trónfosztás

Ezt a hortobágyi húsos palacsintát jobban kedvelném, ha nem lenne így túlbonyolítva. Csak úgy pőrén, bunda nélkül, és elégedjen meg egy népszerű előétel ranggal.
De vastag kabátban, majonézzel, sült krumplival? Barokkos túlzás, az elkészítése iszonyú időrabló, nem férfiembernek való az!

A hortobágyi húsos palacsinta legfőbb bűne, hogy úgy betölti a képzeletünkben a sós palacsintáknak járó hatalmas helyet, mintha más nem is létezne. Pedig dehogynem, lehet itt még sok érdekes dolgot alkotni!

Én egy jó ideje csócsálom ezt a hajdinát, gyakran készítek belőle köretet. Tudom, hogy a fehér és nem fehér oroszok, ukránok egyik kedvelt kásanövénye, liszt alapanyaga. Mivel keletről terjedt el (a cseppet sem megtisztelő tatárka név is ennek állít emléket), a franciák jóval később ismerhették meg, de még ott is készítenek belőle érdekes ételt, a mindenféle izgalmas töltetű hajdinás palacsintát.

A hajdina, mint kása alapanyag kipróbálása után belekóstoltam a lisztjéből készült palacsintába is. Kellett egy kis türelem hozzá, mire rájöttem a sütés jó technikájára, de már behunyt szemmel, bal kézzel is megy. Megérte!
Utána sok tölteléket is kipróbáltam, ismert töltelékeket társítottam hozzá, azóta is azon örvendezek, hogy ez egy nagyon hálás alap. Nagyon praktikus vendégváró kajaként is.

A palacsintatésztát előző este összedobom, egy Chili & Vaniliától tanult recept alapján.

Teszek bele 20 dkg hajdinalisztet, 10 dkg búzalisztet, 1 tk sót, 2 db tojást, 4 dl tejet és 4 dl szódavizet.

Másnap reggel/délben/este kisütöm a palacsintát. Ha ennek a keveréknek az anyagát úgy adagolom, hogy a sütőbe 2 kanál masszát teszek, az 6 db vastag palacsintát ad. Egy ilyen megtöltve egy komplett reggeli, vagy vacsora adag.
Ha többféle tölteléket szeretnénk kínálni, akkor vékonyabbra kell sütni, hogy egy ember kettőt is vállalhasson.

Először én is kipróbáltam a C&V póréhagymás töltelékével, az ilyen lett:


Mutatok még néhány kézenfekvő töltelék lehetőséget.

Rukkola pesto Süllőcske módra:

A mozsárba (én a Műtárgyba) dobunk egy gerezd fokhagymát, egy szál apróra vagdalt fiatal zöldhagymát. Sóval apróra zúzzuk, majd adunk hozzá három-négy köteg rukkolát, amit előzőleg megmostunk, lecsepegtettünk, majd késsel apróztunk. A kellő pépes állag elérése után adunk hozzá olíva olajat, majd tekerünk rá borsot, jól összekeverjük.
Tálaláskor a pestót megszórhatjuk egy kis parmezánnal, én erre is szeretek tenni egy tükörtojást, magam készítette füstölt csilipelyhet is szórtam rá.



Aztán kerülhet még bele kapros orda is, Kövi Pál módra:
Ordát (zsendicetúrót) villával összetörünk. Olvasztott vajjal, kevés tejföllel kikeverjük. Sózzuk, majd apróra vagdalt zsenge kaporral gazdagítjuk.


És még egy spenótos, amit Poczok ihletett:

A Műtárgyban egy fél(!) gerezd fokhagymát sóval összezúzok. Utána több ízben beledobok megmosott, lecsepegtetett, megvagdosott spenótleveleket. Alaposan összezúzom. Olajon megpárolom, én bátran meghagyom a levét is, nem szeretem túlfőzni. Beleteszünk 20-30 dkg juhtúrót, olvadjon szét. Sózzuk, ahogy kívánja. És a Poczok-féle csavar, csak bátraknak: tegyünk bele két marék mazsolát.  Aki nem bátor és nem akar bele mazsolát, az elején tehet bele több fokhagymát is.

Ráadás tipp:
A spenótosba, amit úgy készítünk elő, mint az imént, tehetünk valamilyen kékpenészes sajtot is.
A tetejére? Szerintem a spenóthoz is remek a remegős sárgájú tükörtojás. De mit bánom én a maguk étkezési szokásait, tehetnek rá lilahagyma lekvárral fényezett kacsamáj darabokat is.

Ezek olyan nyári stílusú töltelékek. De mi legyen benne télen?

És végül egy bonus bölcsesség, csak a Pásztortűz olvasóinak: az agyonvert lódarázs pont úgy néz ki, mint a döglött. Ezt tegnap tanultam meg. :-/



16 megjegyzés:

PO írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
PO írta...

Magas hústartalmú tippeket is szeretnék kapni.

anica inkognitóban írta...

Jó az a hortobágyi húsos bunda nélkül is, jénaiban egymás mellé sorakoztatva...de ezek isteninek tűnnek, PO ! :)
A spenótos az én leges-leges-legkedvencebbem :))

Daróczi Imre írta...

Télen adja magát a máj, pacal, zúzapörkölt egyéb belsőségek, nem feltétlen paprikásan de fehéren is akár... Nekem, de én extrémen belsőségpárti vagyok.
Ezen kívül mivel a batyu maga nagynak tűnik, én BÁRMIT el tudok bele képzelni, és akkor a palacsinta a tálalás része, tehát pl. májrizottó, juhtúrós sztrapacska, 6db batyu egymás mellé, be a sütőbe, összemelegít...

süllőcske írta...

Mesteri megoldás, ügyes, finom és szép.
Tippek? Pekingi stílű kacsaszeketkék, ropi bőrcsíkokkal a tetején. Füstölt pisztráng tépések sűrű házi majonézzel összefogva, tormahabbal(tejszín felverve, összeforgatva friss tormával) a tetején, vagy ugyanez kaprosan, kaviárral díszítve.

PO írta...

Úgy látom, nagyon benne akartok lenni a II. részben :))

gerda írta...

Asszem veszek hajdinalisztet.

bélabácsi2 írta...

Nem tudom, milyen lehet a hajdina palacsinta íze, ezért bizonytalan vagyok a fűszerezést illetően, de szerintem jól gondolom, hogy a múltkori vargánya jó helyen lett volna benne.

Esetleg filézett, csíkokra vágott csirke felsőcomb, pollo ala cacciatora szerűen elkészítve, ez is piros, mint a pörkölt, de nem piros paprikával, hanem paradicsommal, fokhagymával, kakukkfűvel készül, rövid, mártásszerű lével, amivel még szépen meg is lehetne locsolni a tetejét. Ez húsos a javából.

bélabácsi2 írta...

Jut eszembe: az én fogalmaim szerint a hortobágyi húsos palacsinta nem bundázott, hanem olyan, mint anica írja, a másik pedig a rántott palacsinta.
Ha egyszer pártot alapítanék, "Palacsintát Mindenkinek" lenne a neve, és egyetlen programja. Ér annyit, mint a "minden gyerek lakjon jól" :)

Még annyit a töltött palacsintáról, hogy apóséktól lestem el azt a szokást, hogy maradék darált pörköltöt palacsintába tölteni, majd irány vele a fagyasztó. Olyan gyorskaja van belőle egy fárasztó nap után, lehet hortobágyi vagy rántott, onnantól már nem munka!
Nem kell félni a fagyasztásától, működik, és sokszor kihúzott a bajból.

Mitzi von Küche írta...

Egyszer már írtam, hogy a galette számomra vékony, ropogós, füstölt lazac-csíkok vannak beletöltve és egy kis créme fraiche mellérakva, apróra vágott snidlinggel díszítve. (Amikor Normandiában jártam, sajnos, nem fényképeztem le - már csak ezért is vissza kell mennem...)

süllőcske írta...

Itt egy igen komoly szakmaiság alakulódik. Ez csucsu.

anica inkognitóban írta...

egyébként gyros-nak való alapnak tűnik, pita helyett.. belefér hús, zöldség, sajt, szósz (kapros-joghurtos, vagy fokhagymás, ízlés szerint.. én vegyesen nyomom) :)

süllőcske írta...

Egy apróságra szeretném felhívni a figyelmet. A hajdina nemes anyag, tisztelni kell. Nem szabad, hogy elsikkadjon. A töltögetés ne legyen öncélú, a palacsinta ne váljon tányérrá. Én mégis inkább a böjtökben javaslom, fegyelmezettebb, mértéktartóbb töltögetéssel.
Ne legyen pita, és tortilla sem.(eredetileg a tortilla sem gyorskaja)

Waka írta...

Azért valamivel csak meg kell tölteni, csak magában elég puritán. Töltsünk bele valamilyen túrófélét, ízesítve - vagy ha olyasféle - akár natúr, vágjuk 3-4 felé, állogassuk szorosan egymás mellé egy jénaiba, öntsük le tejfellel, és pirítsunk rajta egyet.

Andrass9 írta...

Én bizony tortafélét készítenék belőle. Rétegenként töltve, mint a lasagne-t és átsütném alaposan, hogy legyen ideje felszívni a töltelékek szaftját:
Végy egy kerek tortaformát és béleld ki sütőpapírral. Süss hajdina palacsintát a fenti módszerrel, de akkorát, hogy icipicit nagyobb legyen, mint a tortaformád.
Rétegezd a formába izlésed szerinti töltelékkel. Én mondjuk bolonyai szósz, ricotta (válogatósaknak tehéntúró kis tejföllel), reszelt sajt és főtt szeletelt céklával tölteném. Utóbbit esetleg spenóttal helyettesíteném szezonban. Szép színkombináció és az ízek kavalkádja. Lehet, hogy nem üti meg Süllöcske célját, hogy a hajdina íze domináljon, de én szeretem, ha nem uralkodik egyik összetevő sem az ételben.

Névtelen írta...

Hі therе! This pοst coulԁ not be written any better!

Reаԁing through thіs post remindѕ me of my good old rοom mate!
He alwаys keρt chatting about thіs. I ωill forwarԁ this pаge to him.
Pretty suгe he will havе a gоod read.

Thanks for sharing!
Also see my web page > body hair removal